Cevad Memduh Altar1902-1995
English | Français | Deutsch | Italiano | Español

DOSYALAR / CARL EBERT

Atatürk'ün, müzik devrimini gerçekleştirmek amacıyla 1934 yılında Ankara'da topladığı 1. Müzik Kurultayı'nın ardından Ankara Devlet Konservatuarı'nın, Devlet Tiyatroları ve Operası'nın kuruluş çalışmalarına katılan (Cevad Memduh Altar'ın da birlikte çalıştığı ve yakın dostluk kurduğu) ünlü Alman rejisör Carl Ebert'in Ekim 1935 ile Eylül 1941 arasındaki yazışmalarıyla raporlarını içeren ve Türkiye'nin tiyatro tarihini yakından ilgilendiren 57 adet belgeyi içeren bu önemli dosyadan, şimdilik önemli görülen 8 örnek ile tiyatrolar konusundaki uzman raporları bu bölümde yer almaktadır. (İleride daha başka mektuplar da ayrıca burada yer alacaktır.)

(Bu dosyadaki mektupların Türkçe çevirileri, Ankara Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü Başdramaturgluğu tarafından yaptırılmıştır.)

 

Fotoğraflar

Cevad Memduh ve eşi Zeynep hanım Carl Ebert'le Ankara'da, 1935
Ankara Konservatuvarı'nın önünde (soldan: Cevat Memduh, eşi Zeynep hanım, Karl Ebert, Ernst Praetorius, DTCF Sinoloji hocası Prof. von Gabain, Necil Kâzım Akses (1935)
Karl Ebert ve İngiliz sahne ışık mühendisi ile (1952)

CARL EBERT kimdir?

Carl Ebert imzalı 1936
Büyük Hali
       Carl Ebert, 20 Şubat 1887’de Berlin’de doğmuş, 14 Mayıs 1980’de Los Angeles’te ölmüş, Alman tiyatro oyuncusu, eğitmeni, tiyatro ve opera yönetmenidir.

       1909-1914 yılları arasında oyunculuk eğitimi aldığı Max Reinhardt Tiyatro Sanatı Okulu’ndan mezun olan Ebert, ilk olarak Alman Ulusal Tiyatrosu’nda rol alarak sanat hayatına başladı. Berlin ve Frankfurt’ta kurduğu sanat okullarında yönetmen ve oyuncu olarak görev yapan Ebert, bir süre sonra operaya geçerek Berlin Şehir Operası’nda pek çok eseri başarıyla sahneye koydu.

CARL EBERT'İN ARDINDAN...

Çağımızın ünlü tiyatro adamı Carl Ebert’in geçenlerde Los Angeles’te 93 yaşında hayata gözlerini yumması, bizleri yürekten duygulandırdı. Bu büyük insan, 1935-36 yıllarında faaliyete geçen Ankara Devlet Konservatuvarı’nın Tiyatro ve Opera Bölümlerinin, daha sonraki yıllarda da Devlet Tiyatro ve Operası’nın kurucusuydu ve dokuz yıl süreyle yönettiği bu kurumlarda, birçok yetenekli sahne sanatçımızın yetişmesine olanak sağlamıştı.